« صفحهِ اصلى | قبلى: 3 » | قبلى: 2 » | قبلى: 1 » 

»

4 (پارانویا قسمت اول)


«پارانویا قسمت اول»

در مورد بیماری روانی پارانویا (paranoia) در ابتدا به تعریفی جامع و کلی می پردازیم و در مورد آن بحث خواهیم کرد ...
پارانویا در زبان مردم عامه کسی است که می گوئیم جنون خود بزرگ بینی و یا جنون جور و ستم پیدا کرده است، میتوان بیماری پارانویا را بیماری تغییر شکل شخصیت نامید. شخص پارانویایی غرور نا محدود دارد که گاهی آن را در زیر تواضعی ظاهری و ریاکارانه پنهان می کند. او خود را کاملاً با هوش تصور می کند و شایسته همه چیز می داند، همه روشن بینی ها، دور اندیشیها، زهد و تقوا را فقط برای خود می داند، او همیشه طلبکار است و برای خود احترامی انتظار دارد که مخصوص بزرگان است؛ درون او انباشته از خود رأیی و خود محوری است، حال آنکه آن ها را در زیر نقاب های نوع دوستی، خوبی، مهربانی ، گذشت و عدالت پنهان کرده است. درون او پر از کینه و دشمنی است و در عین حال از احساس های خود کم بینی بسیار شدید رنج می برد. او گاهی اظهار می کند که می خواهد خود را اصلاح کند، حال آنکه هرگز قبول ندارد که در اعمالش نقصی وجود دارد، به راحتی و به علل بسیار جزئی احساساتی می شود. همه چیز و همه کس را به خاطر هوا و هوسهای خود کنار می گذارد. قضاوتهای او غلط، سطحی و عجولانه است. به محض اینکه احساساتش جریحه دار می شود کینه توزی می کند. جریحه دار شدن احساسات او نیز عجیب است. انسان پارانویایی کسی است که دیگران نمی دانند با کدام ساز او باید برقصند. گذشت برای او مفهومی ندارد مگر زمانی که نقش گذشت را بازی میکند، نقشی که روح به ظاهر بزرگ او را تقویت می کند. پارانویاییها گاهی موقعیت های اجتماعی بسیار مهمی به دست می آورند. اینجاست که تعصب گرایی، دیکتاتوری و رعایت بی چون و چرای عقاید آنها رواج می یابد انسان پارانویایی خود را نجیب زاده می داند . و نجابت خود را به دیگران تحمیل می کند. او حتی علیه کسی که به او کمک کرده است اقدام میکند. پارانویایی با هیچ کس به تفاهم نمی رسد مگر زمانی که احساس کند او را بالاتر از همه میدانند. انسان پارانویایی اغلب بر این باور است که دیگران او را تعقیب می کنند، زیرا روشن فکری و هوشیاری او برای دیگران خطر ناک است. بنابراین به نفع دیگران است که او را از بین ببرند. پارانویاییها مخزن تکبر، سلطه گری و تحقیر دیگران هستند. مسلماً آنها از غلط بودن همه این جلوه ها، که عمیقاً نیاز دارند آنها را باور کنند آگاه نیستند. انسان پارانویایی به طور دائم دروغ می گوید. او موقعیت هایی خلق می کند که در آنها از همه بالاتر قرار می گیرد و بهترین نقش را دارد.
کودک پارانویایی خیلی زود خودش را نشان میدهد. پرتوقع، زور گو، زود رنج، عبوس، کینه توز، لجباز و مغرور است. هیچ نظمی را، از هر نوعی که باشد قبول ندارد. برای او غیر ممکن است که بتواند از نظم گروهی پیروی کند. انتظار دارد از دیگران مستثنا باشد و دیگران او را بشناسند. اینجاست که احساسات خود بزرگ بینی، ولگردیها، بی مسئولیتیها، سرکشیها، تمرد ها، بزهکاری های اجتماعی و اخلاقی به او دست می دهد. کودکان پارانویایی به هنگام نو جوانی به صورت افراد فراری ، ماجراجو و معترض در می آیند آنها نوروز خود را تحت عنوان فلسفه نشان می دهند که در واقع نقابی بیش نیست.
پارانویای خفیف ممکن است در تمام طول زندگی ادامه یابد و هیچ مزاحمتی، مگر برای اطرافیان ایجاد نکند. انسان پارانویایی فردی کاملاً خسته کننده است که هم انرژی خود و هم انرژی اطرافیان را هدر می دهد و هم خود و هم اطرافیان را به ستوه می آورد... ادامه دارد. . .
پی نوشت:
دوستان عزیز هنوز در حال تحقیق در مورد این اختلال روانی هستم و به علت مسائل و مشکلات عدیده ای که دارم کار تحقیق در این مورد با آرامی در حال انجام یافتن می باشد. .
الان دو هفته هست که کلاس هامم مرتب نمیتونم برم آخه ساعت سه بامداد باید بلند بشم و خودمو برسونم به اتوبوس و سه ساعت هم تو اتوبوس باشم و اگر جابمونم حد اقل دو زنگ می افتم استاد ساعی که خوشبختانه زیاد کاری به حضور و غیاب نداره و مشوق من هم برا تحقیق اون بود و لی بقیه که میکشنم....
با خانم حسینی هم خیلی حال میکنم و البته استاد صدری هم که واقعاً کارش درسته . . .

» تعداد نظرات: 4

¦ Anonymous ناشناس

best wishes for you becuse mesage

 

¦ Blogger ramina

mersi az information.shohareh man ham beh in marizi mobtala hast.va ham khodesho va man va 2 farzandam ra asib mideh.man inja hich dasrasi beh moshavreh irani nadarm lotfan mano rahnamei konid keh chegoneh misheh ba in afrad raftar karrd.kheli khasteh shodeam.

 

¦ Anonymous واعظ مامقانی

با درود
دوست عزیز بارایونا تا آنجایی که من اطلاع دارم بیماری سلاطین روشنفکران و نویسندگان و شاعران است.
با سباس

 

¦ Anonymous ناشناس

سلام لطفا بگید با این افراد چطور باید رفتار کرد و ایا ادامه زندکی با اینها بهتره یا جدایی.ولطفا یه امار از مبتلایان به این بیماری بین خانومها و اقایون هم برامون بزارید.مرسی از شما...(مونا)

 

نظرى نداريد؟

<< صفحهِ اصلی وبلاگ

» معرفى

About Me

» jaam100
» تهران, Iran

مجموعه مقالات و پژوهش ها و نظریه های مجتبی رجبی نیا در باب روانشناسی

» سایت های تخصصی عمومی

انجمن روانشناسی ایران
سایت مرجع ویکی پدیا
دانشنامه رشد
مجله تخصصی انجمن روانشناسی ایران
مطب روانشناسی

» موتورهای جستجو گر

google
yahoo
altavista
A9
lycos
ASK
live
MSN
gigablast
AOL
clusty
wisenut

» آخرين نوشته‌ها

» مخلفات