»

8

سال 1386 مبارک
امسال تلاش میکنم برای
تحصیل علم
پیشرفت در کار
شناخت عشق
فعالیت اجتماعی
پرورش ارزشها
و زنده ماندن
یا مقلب القلوب والابصار
یا مدبر الیل والنهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا الی احسن الحال

»

7

سلام دوستان عزيز
متاسفانه در ادامه تحقيقاتم در مورد بيماري رواني پارانويا با مشكلات عديده اي مواجه شدم.
از تمامي دوستاني كه ميتوانند به هر نحوي كمك اينجانب كنند صميمانه سپاسگزاري ميكنم
متاسفانه رياست محترم بيمارستان رواني روزبه در مورد اينجانب بسيار كارشكني فرمودند و حتي با ارائه مجوز قانوني حاضر به همكاري و اجازه تحقيق در مورد بيماران آن بيمارستان نشدند . در موارد ديگر نيز افرادي كه ميتوانستند كمك بيشماري به اينجانب برسانند هيچ گونه مساعدتي انجام ندادند. و درب هاي علم و دانش را بر روي اين دانش پژوه علم و دانش بستند.
مسائل متعدد ديگري نيز در سر راهم قرار گرفت كه از ادامه كار دلسردم ميكرد ولي هنوز اميدوارم و در حال تحقيق در مورد اين بيماري رواني . به هر حال هنوز در حال جمع آوري مطالب و برداشتن گامي هرچند كوچك در راه احقاق حقوق بيماران هستم. به زودي ادامه مطالبم را در مورد بيماري رواني پارانويا خواهم نوشت .

»

6 (پارانویا قسمت سوم)

«پارانویا قسمت سوم»


پارانویا در گروه اختلالات شخصیتی دسته بندی می شود.
علل و عوامل موثر در بروز پارانویا و در کل اختلالات روانی در دیدگاه های مختلفی بررسی شده و عوامل مختلفی ارائه شده که به پاره ای از آنها اشاره خواهیم کرد:
دیدگاه زیست شناختی
این دیگاه آشفتگیهای بدنی را علت اختلال روانی می‌داند. بی‌نظمی در ژنها ممکن است سبب ساز بعضی رفتارهای غیر انطباقی باشد. دیگر تعیین کننده زیست شناختی رفتار ، مغز و دستگاه عصبی است. آشفتگی در بخشهای معینی از مغز می‌تواند اختلالات روانی را موجب شود. دستگاه غدد و عملکرد آنها نیز می‌تواند در بروز این دسته از اختلالات سهیم باشد.
دیدگاه روانکاوی
این دیدگاه که افکار و هیجانات را علل مهم رفتار می‌دانند، در سبب شناسی اختلالات روانی به شناسایی افکار و هیجانات ناآشکار که مسبب اساسی اختلالات هستند، تاکید می‌کند. از این دیدگاه پنج سال اول زندگی از لحاظ رشد سالم شخصیت یا بروز اختلالات حائز اهمیت است.
دیدگاه یادگیری
این دیدگاه که بر اهمیت یادگیری
تاکید دارد معتقد است اختلالات روانی با پیوندهای یادگیری قابل توضیح هستند. در این دیدگاه سرمشق گیری ، تقویت کننده‌های مثبت و منفی و شرطی سازیها در بروز رفتارهای غیر عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
دیدگاه شناختی
تمرکز دیدگاه شناختی بر شناخت فرد از محیط پیرامون خود متکی است. از این دیدگاه ناتوانی فرد در تشکیل شناختها و طرحواره‌های مناسب از ارتباط خود با محیط مشکلاتی را برای او بوجود می‌آورد. از دیگر دیدگاههای رایج دیدگاههای انسان گرایی ، هستی گرایی و دیدگاه اجتماعی است. درمان این دسته از اختلالات به دو شیوه کلی دارو درمانی و روان درمانی تقسیم بندی می‌شود. دارو درمانی توسط روانپزشک و روان درمانی توسط روانشناس صورت می‌گیرد. دیدگاه روان شناس در سبب شناسی اختلالات روانی رویکرد درمانی او را تعیین خواهد کرد. با اینحال امروزه بندرت یک روان شناس خود را مقید به یک دیدگاه خاص می‌کند و معمولا از ترکیبی از این دیدگاهها کاربرد دارند.
ملاني‌ كلن‌(Melanie Klein) كه‌ يكي‌ از پيشگامان‌ روان‌ درماني‌ كودكان‌ است، براي‌ اولين‌ مرتبه اظهاركرد كه‌ حس‌ خودآزاري‌ كه‌ يكي‌ از علائم‌ مشخصه‌ پارانوياست‌ تنها مربوط‌ به‌ بيماران‌ روحي‌ و رواني‌ نمي‌شود، بلكه‌ از بدو تولد آن‌ را مي‌توان‌ مشاهده‌ كرد. نسبت‌ به‌ افراد و موقعيت‌ آنان‌ متفاوت‌ است.


پینوشت: در روزگار جدید یعنی روزگاری که همین الان در جریان است دیگر دل ها به هم نزدیک نیستند دیگر انسانها یکدیگر را دوست ندارند و فقط دنبال استفاده از یکدیگر هستند اگر کسی به درد دیگران نخورد دور انداخته خواهد شد. . . به امید روزی که انسانها یاد بگیرند آدم باشند...
راستی یه خبر هم شنیدم در مورد سقوط هواپیمای حامل نیروهای سپاهی نمیخوام نظر خاصی در این موارد بدهم ولی نمیدونم چرا و تا کی باید به دلیل بی توجهی و فرسودگی و هزار تا دلیل فنی و غیر فنی دیگه شاهد جان باختن فرزندان ایرانمان باشیم. پس چه کسی جوابگوی ما خواهد بود. فقط با یک مراسم دفن و دو روز عزاداری باید همه چیز رو فراموش کرد ؟؟؟ جواب مادرانشان را من میدهم؟ تو میدهی؟به راستی که چرا؟
و یه خبر دیگه اینکه در مورد بیماری روانی پارانویا سعی میکنم در پست اینده همه چیزو بنویسم تا تموم بشه و بعد برم دنبال یه چیز دیگه ....

»

5 (پارانویا قسمت دوم)

«پارانویا قسمت دوم»
امیل کریپلین (Emil Kraepelin 1929-1856) روانشناس آلمانی، در تلاش اولیه خود برای دسته بندی بیماریهای روانی، از اصطلاح پارانویای مطلق برای شرح حالت روانی ای استفاده کرد که توهم، جزء اصلی آن باشد اما این توهم هیچ صدمه و زوال آشکاری به سلامت عقل شخص وارد نکند و نشانه بیماریهای دیگری چون جنون زودرس (یا dementia praecox)، که اصطلاح قدیمی بیماری شیزوفرنی است، در آن نباشد.
پارانویا، در معنای اصیل یونانی خود، به معنای دیوانگی است (پارا para = خارج و نوس nous = عقل). کریپلین با استفاده از این ریشه لغوی، نامی برای تشخیص افکار توهمی به وجود آورد.
بنا به تعریف او هرگونه افکار توهمی، بدون احساسات خودآزارانه، در این دسته میگنجند. برای مثال کسی که دچار این توهم شده است که یک شخصیت مهم سیاسی یا ادبی است، می‌تواند در دسته مبتلایان به پارانویای مطلق بگنجد.
هرچند که اصطلاح پارانویای مطلق دیگر چندان استفاده ندارد و اصطلاح اختلال توهم یا Delusional disorder جایگزین آن شده است اما جدیدا، از این لغت برای شرح حالتی به کار میرود که شخص مبتلا به آن، از توهمات خود بسیار آزار میبیند زیرا
1- این شخص تصور می‌کند که صدمه یا حادثه آزار دهنده در حال رخ دادن است یا قرار است رخ دهد.
2- شخص تصور می‌کند که شخصی قصد آزار و صدمه رساندن به او را دارد.
بسیاری از حکام مستبد، به پارانویا مبتلا بوده اند. برای مثال استالین (Stalin) نمونه بارزی از شخص پارانویید بوده است. این مورد می‌تواند سوال خوبی را به وجود بیاورد که در مورد استالین، در واقع دشمنان زیاد او توهم نبودند.
درمان پارانویا
درمان پارانویا بیش از هرچیز با رفتار درمانی (behavior therapy) انجام می‌شود که هدف آن کاستن از حساسیتهای فرد مبتلا، نسبت به انتقادها و همچنین تقویت تواناییهای اجتماعی او است. سر و کار داشتن با افراد پارانویید بسیار مشکل است زیرا بسیار زودرنج هستند و رفتارشان معمولاً خصمانه است و از نظر احساسی بسیار بسته و نسبت به هر فعالیتی بی میل هستند.
به همین دلیل، درمان این مشکل، از پیشرفت کندی برخوردار است.برای درمان این افراد باید کوشش شود که در ابتدا چرخه شک و تردید او شکسته شود و او با تمرینهای آرامش بخش و روشهای کنترل اضطراب، از حالت انزوا خارج شود و کم کم با کمک پزشک و اطرافیان خود، تغییراتی اساسی در رفتارهای خود به وجود آورد.
ادامه دارد. . . .

»

4 (پارانویا قسمت اول)


«پارانویا قسمت اول»

در مورد بیماری روانی پارانویا (paranoia) در ابتدا به تعریفی جامع و کلی می پردازیم و در مورد آن بحث خواهیم کرد ...
پارانویا در زبان مردم عامه کسی است که می گوئیم جنون خود بزرگ بینی و یا جنون جور و ستم پیدا کرده است، میتوان بیماری پارانویا را بیماری تغییر شکل شخصیت نامید. شخص پارانویایی غرور نا محدود دارد که گاهی آن را در زیر تواضعی ظاهری و ریاکارانه پنهان می کند. او خود را کاملاً با هوش تصور می کند و شایسته همه چیز می داند، همه روشن بینی ها، دور اندیشیها، زهد و تقوا را فقط برای خود می داند، او همیشه طلبکار است و برای خود احترامی انتظار دارد که مخصوص بزرگان است؛ درون او انباشته از خود رأیی و خود محوری است، حال آنکه آن ها را در زیر نقاب های نوع دوستی، خوبی، مهربانی ، گذشت و عدالت پنهان کرده است. درون او پر از کینه و دشمنی است و در عین حال از احساس های خود کم بینی بسیار شدید رنج می برد. او گاهی اظهار می کند که می خواهد خود را اصلاح کند، حال آنکه هرگز قبول ندارد که در اعمالش نقصی وجود دارد، به راحتی و به علل بسیار جزئی احساساتی می شود. همه چیز و همه کس را به خاطر هوا و هوسهای خود کنار می گذارد. قضاوتهای او غلط، سطحی و عجولانه است. به محض اینکه احساساتش جریحه دار می شود کینه توزی می کند. جریحه دار شدن احساسات او نیز عجیب است. انسان پارانویایی کسی است که دیگران نمی دانند با کدام ساز او باید برقصند. گذشت برای او مفهومی ندارد مگر زمانی که نقش گذشت را بازی میکند، نقشی که روح به ظاهر بزرگ او را تقویت می کند. پارانویاییها گاهی موقعیت های اجتماعی بسیار مهمی به دست می آورند. اینجاست که تعصب گرایی، دیکتاتوری و رعایت بی چون و چرای عقاید آنها رواج می یابد انسان پارانویایی خود را نجیب زاده می داند . و نجابت خود را به دیگران تحمیل می کند. او حتی علیه کسی که به او کمک کرده است اقدام میکند. پارانویایی با هیچ کس به تفاهم نمی رسد مگر زمانی که احساس کند او را بالاتر از همه میدانند. انسان پارانویایی اغلب بر این باور است که دیگران او را تعقیب می کنند، زیرا روشن فکری و هوشیاری او برای دیگران خطر ناک است. بنابراین به نفع دیگران است که او را از بین ببرند. پارانویاییها مخزن تکبر، سلطه گری و تحقیر دیگران هستند. مسلماً آنها از غلط بودن همه این جلوه ها، که عمیقاً نیاز دارند آنها را باور کنند آگاه نیستند. انسان پارانویایی به طور دائم دروغ می گوید. او موقعیت هایی خلق می کند که در آنها از همه بالاتر قرار می گیرد و بهترین نقش را دارد.
کودک پارانویایی خیلی زود خودش را نشان میدهد. پرتوقع، زور گو، زود رنج، عبوس، کینه توز، لجباز و مغرور است. هیچ نظمی را، از هر نوعی که باشد قبول ندارد. برای او غیر ممکن است که بتواند از نظم گروهی پیروی کند. انتظار دارد از دیگران مستثنا باشد و دیگران او را بشناسند. اینجاست که احساسات خود بزرگ بینی، ولگردیها، بی مسئولیتیها، سرکشیها، تمرد ها، بزهکاری های اجتماعی و اخلاقی به او دست می دهد. کودکان پارانویایی به هنگام نو جوانی به صورت افراد فراری ، ماجراجو و معترض در می آیند آنها نوروز خود را تحت عنوان فلسفه نشان می دهند که در واقع نقابی بیش نیست.
پارانویای خفیف ممکن است در تمام طول زندگی ادامه یابد و هیچ مزاحمتی، مگر برای اطرافیان ایجاد نکند. انسان پارانویایی فردی کاملاً خسته کننده است که هم انرژی خود و هم انرژی اطرافیان را هدر می دهد و هم خود و هم اطرافیان را به ستوه می آورد... ادامه دارد. . .
پی نوشت:
دوستان عزیز هنوز در حال تحقیق در مورد این اختلال روانی هستم و به علت مسائل و مشکلات عدیده ای که دارم کار تحقیق در این مورد با آرامی در حال انجام یافتن می باشد. .
الان دو هفته هست که کلاس هامم مرتب نمیتونم برم آخه ساعت سه بامداد باید بلند بشم و خودمو برسونم به اتوبوس و سه ساعت هم تو اتوبوس باشم و اگر جابمونم حد اقل دو زنگ می افتم استاد ساعی که خوشبختانه زیاد کاری به حضور و غیاب نداره و مشوق من هم برا تحقیق اون بود و لی بقیه که میکشنم....
با خانم حسینی هم خیلی حال میکنم و البته استاد صدری هم که واقعاً کارش درسته . . .

»

3

سلام عزیزان
همچنان در مورد بیماری روانی پارانویا در حال تحقیق هستم و به بیمارستان روانی روزبه مراجعه کردم و البته حتماً برای پژوهش در این امور باید با مجوز اقدام کرد و من هم بعد از تهیه مجوز به بیمارستان روانی روزبه مراجعه کردم و در حال تحقیق در آنجا هستم و در هفته آتی برای ادامه تحقیقات به یکی از مدارس استثنائی مراجعه خواهم کرد و در هفته های آینده به مراکز علمی و تحقیقاتی دیگر نیز مراجعه خواهم کرد و نتیجه تحقیقاتم را به زودی جهت اطلاع شما دوستان و محققان عزیز بر روی سایت قرار خواهم داد. از دوستان عزیز تقاضا دارم هر گونه اطلاعاتی در مورد اختلال روانی پارانویا دارید برای اینجانب ارسال نمائید.

»

2

دوستان عزیز در این وبلاگ نتیجه تحقیقات و پژوهش های خودم را خواهم گذاشت. این تحقیقات جنبه شخصی دارد و نمیتوان از آنها استفاده منبعی کرد زیرا من تازه کار هستم و در اولین پله از رشته روانشناسی قرار دارم برای همین فلاً تحقیقاتم زیاد پخته و سنجیده و معتبر نیست. البته تا حد امکان سعی خواهم کرد از منابع معتبر و با پشتکار بسیار زیاد باشد. برای همین برای هر تحقیق به مکانهای مختلفی خواهم رفت. مثلاً برای تحقیق در مورد بیماری پارانویا که همینک در حال انجام است به بیمارستان های روانی و مرکز پژوهش ها و کتابخانه مرکزی و مراکز مشاوره و روانشناسی و بیماران پارانویایی معالجه شده و ده ها راه دیگر را خواهم آزمود و در مورد تمام این راه ها خواهم نوشت تا بتوانم به بهترین نحو مقاله و مطلبی در این مورد بنویسم.


1

توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود
جام شروع شد

» معرفى

About Me

» jaam100
» تهران, Iran

مجموعه مقالات و پژوهش ها و نظریه های مجتبی رجبی نیا در باب روانشناسی

» سایت های تخصصی عمومی

انجمن روانشناسی ایران
سایت مرجع ویکی پدیا
دانشنامه رشد
مجله تخصصی انجمن روانشناسی ایران
مطب روانشناسی

» موتورهای جستجو گر

google
yahoo
altavista
A9
lycos
ASK
live
MSN
gigablast
AOL
clusty
wisenut

» آخرين نوشته‌ها

 

» بايگانى

» مخلفات